Quest Vitamins on facebook
Vitabiotics on facebook
Home    |    Δελτία τύπου    |    Επικοινωνία    |    Sitemap
Η Εταιρία Προϊόντα Συστατικά συμπληρωμάτων Άρθρα & Έρευνες Συνήθεις ερωτήσεις Σεμινάρια Χάρτης καταστημάτων
This is an example of a HTML caption with a link.
Συμβουλές υγείας Αποτοξίνωση & Κυτταρική Προστασία Υγεία των Οστών Ενέργεια Καθημερινό Άγχος Υγεία των Ματιών Έντερο & Πέψη Καρδιά & Κυκλοφορικό Ανοσοποιητικό Αρθρώσεις & Μύες Εμμηνόπαυση Τέλεια Ισορροπία Εγκυμοσύνη Υγεία του Δέρματος Έλεγχος Βάρους
Γυναικεία Ύγεια
Άτομα 50+ Φλεγμονή & Πόνος
Αρχική  /  Συμβουλές  /  Εμμηνόρροια και PMS

Εμμηνόρροια και PMS

Η εμμηνόρροια καθορίζει τα αναπαραγωγικά χρόνια στη ζωή της γυναίκας. Ξεκινά στην εφηβική ηλικία, δηλαδή κατά βάση μεταξύ των 11 και των 16 ετών, και συνεχίζεται μέχρι την εμμηνόπαυση, συνήθως μεταξύ 45 και 55 ετών. Η εμμηνόπαυση είναι το τελικό στάδιο σε μια σειρά ορμονικών μεταβολών.
Οι αδένες που είναι υπεύθυνοι για την απελευθέρωση ορμονών είναι ο υποθάλαμος και η υπόφυση. Ο υποθάλαμος ρυθμίζει το γυναικείο ορμονικό σύστημα απελευθερώνοντας τις ορμόνες FSHRH (εκλυτική ορμόνη της ωοθυλακιοτρόπου ορμόνης) και GnRH (εκλυτική ορμόνη των γοναδοτροφινών). Αυτές οι ορμόνες διεγείρουν την απελευθέρωση των υποφυσιακών ορμονών. Η υπόφυση απελευθερώνει ωοθυλακιοτρόπο ορμόνη (FSH) και ωχρινοτρόπο ορμόνη (LH).
Ο εμμηνορροϊκός κύκλος διαιρείται σε τρεις φάσεις: τη θυλακοειδή φάση, τη φάση ωορρηξίας και την ωχρινική φάση. Στην αρχή του κύκλου στην θυλακοειδή φάση που διαρκεί 10-14 μέρες, οι οιστρογονικές ορμόνες προκαλούν την πύκνωση της επένδυσης της μήτρας (ενδομήτριο) προετοιμάζοντας τη μήτρα για το ενδεχόμενο γονιμοποίησης. Η FSH είναι πρωτίστως υπεύθυνη για την ωρίμανση του ωαρίου κατά την θυλακοειδή φάση. Ονομάζεται ωοθυλακιοτρόπος ορμόνη επειδή κάθε ωάριο βρίσκεται μέσα σε ένα ξεχωριστό θυλάκιο. Η φάση ωορρηξίας διαρκεί περίπου 36 ώρες και συνήθως εμφανίζεται στο μέσο του κύκλου. Η LH είναι υπεύθυνη για την επαγωγή της απελευθέρωσης του πλήρως ανεπτυγμένου ωαρίου (ωορρηξία). Κατά τη διάρκεια της ωχρινικής ή εκκριτικής φάσης του εμμηνορροϊκού κύκλου συμβαίνουν αλλαγές που διαρκούν 14 ημέρες και κάνουν δυνατό να εμφυτευθεί ένα γονιμοποιημένο ωάριο στο ενδομήτριο. Η παρουσία του ωχρού σωματίου (θυλάκιο χωρίς ωάριο μετά από ωορρηξία) προάγει την έκκριση προγεστερόνης και οιστρογόνων προκειμένου να καταστεί δυνατή η εμφύτευση του γονιμοποιημένου ωαρίου. Αν δεν πραγματοποιηθεί γονιμοποίηση, το ωχρό σωμάτιο εκφυλίζεται και η παραγωγή ορμονών μειώνεται, το ενδομήτριο μικραίνει σε πάχος μέσα σε 14 ημέρες μετά την έναρξη της ωορρηξίας και ακολουθεί η επόμενη εμμηνόρροια.

Ο Εμμηνορροϊκός Κύκλος
Μετρώντας από την πρώτη μέρα της αιμορραγίας μέχρι την τελευταία μέρα πριν την επόμενη εμμηνόρροια, ο εμμηνορροϊκός κύκλος διαρκεί μεταξύ 24 και 35 ημερών στο 95% των γυναικών, με μέσο όρο τις 28 ημέρες. Η απώλεια αίματος ποικίλει από κύκλο σε κύκλο και από γυναίκα σε γυναίκα με μέσο όρο τα 60ml. Η διάρκεια της αιμορραγίας επίσης ποικίλλει, μεταξύ 1 και 8 ημερών, με το μέσο όρο να είναι οι 5 ημέρες (1).
Η ομαλή εμμηνόρροια εξαρτάται από την ανάπτυξη ενός υγιούς ενδομητρίου και την τακτική κυκλική παραγωγή οιστρογόνων και προγεστερόνης. Η ευαίσθητη ισορροπία που χαρακτηρίζει την εμμηνόρροια μπορεί να διαταραχθεί εύκολα. Αυτός είναι ο λόγος που οι ανωμαλίες στην εμμηνόρροια είναι από τις πιο κοινές διαταραχές που επηρεάζουν τις γυναίκες:
> Δυσμηνόρροια ή επίπονη περίοδος: είναι η πιο συνήθης διαταραχή. Στις περισσότερες γυναίκες το αίτιο είναι άγνωστο. Για τη δυσμηνόρροια έχει χρησιμοποιηθεί με καλά αποτελέσματα το βότανο Black cohosh (2).
> Αμηνόρροια ή απουσία εμμηνόρροιας: μπορεί να προκαλείται από ορμονική διαταραχή, άγχος, ασιτία ή νευρική ανορεξία.
> Πολυμηνόρροια ή πολύ συχνή εμμηνόρροια: εμφανίζεται όταν η διάρκεια του εμμηνορροϊκού κύκλου μειώνεται σε λιγότερο από 22 ημέρες. Συχνά οφείλεται σε μια ορμονική ανισορροπία είτε στη θυλακοειδή είτε στην ωχρινική φάση του κύκλου. Το Agnus castus φαίνεται να είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο σ’ αυτή την περίπτωση, ιδιαίτερα όταν η ορμονική ανισορροπία αφορά την ωχρινική φάση του κύκλου (3).
> Ολιγομηνόρροια: ο όρος χρησιμοποιείται για την περίπτωση που μεσολαβούν μεγάλα διαστήματα από τη μία στην επόμενη εμμηνόρροια ή η απώλεια αίματος είναι πολύ μικρή.
> Μηνορραγία ή υπέρμετρη αιμορραγία: μπορεί να προκληθεί από ορμονική ανισορροπία, την παρουσία ενός IUD (αντισυλληπτική συσκευή), ινομυώματα ή πολύποδες (1). Το Agnus castus ομαλοποιεί τα επίπεδα της προγεστερόνης που εκκρίνονται από το ωχρό σωμάτιο συμβάλλοντας στην επαναφορά υγιούς εμμηνορροϊκής λειτουργίας (5).
> Προεμμηνορροϊκό σύνδρομο (PMS): είναι ένας συνδυασμός διάφορων σωματικών και συναισθηματικών συμπτωμάτων που μπορεί να εμφανίζονται στις γυναίκες την εβδομάδα ή δύο εβδομάδες πριν την εμμηνόρροια. Το PMS ξεκινά κατά τη διάρκεια ή μετά την ωορρηξία και συνεχίζεται μέχρι να ξεκινήσει η περίοδος. Το PMS επηρεάζει περισσότερο από το 90% των γυναικών που βρίσκονται σε αναπαραγωγική ηλικία κάποια στιγμή στη ζωή τους. Σε μερικές γυναίκες είναι τόσο έντονο που διαταράσσει τις εργασιακές και κοινωνικές τους επαφές.
Οι ορμονικές μεταβολές που παρατηρούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του εμμηνορροϊκού κύκλου επηρεάζουν ξεκάθαρα το PMS. Επίσης, μπορεί να ευθύνονται γι’ αυτό και ορισμένες ελλείψεις, όπως η έλλειψη βιταμίνης Ε, βιταμίνης Β6, μαγνησίου και προσταγλανδινών. Τα συναισθηματικά συμπτώματα του PMS είναι η ευερεθιστικότητα, η ένταση, η κατάθλιψη και η κόπωση. Σωματικά συμπτώματα είναι η ευαισθησία στο στήθος, η κατακράτηση υγρών, ο πονοκέφαλος, ο πόνος στην πλάτη και ο πόνος χαμηλά στην κοιλιά (1).

Τύποι Προεμμηνορροϊκού Συνδρόμου (PMS)
Υπάρχουν τέσσερις προτεινόμενοι τύποι PMS (4).

PMS – A: Νευρικότητα
• Νευρική υπερένταση
• Διαταραχές στη διάθεση
• Ευερεθιστικότητα
• Αϋπνία
Προτείνεται η λήψη συμπληρωμάτων με έλαιο νυχτολούλουδου, βιταμίνη Β6 ή σύμπλεγμα βιταμινών Β, βιταμίνη Ε και μαγνήσιο.

PMS – C: Έντονη επιθυμία για γλυκά
• Πονοκέφαλος
• Αυξημένη όρεξη
• Έντονοι κτύποι καρδιάς
• Ζαλάδα
• Κόπωση
Προτείνεται η λήψη συμπληρωμάτων με έλαιο νυχτολούλουδου, μαγνήσιο, βιταμίνη Β6 και βιταμίνη Ε.

PMS – D: Κατάθλιψη
• Λήθη
• Κλάματα
• Σύγχυση
Προτείνεται η λήψη συμπληρωμάτων με έλαιο νυχτολούλουδου, ενός σύνθετου συμπληρώματος με βιταμίνες, μέταλλα και βιταμίνη Ε. Το βότανο St. John´s Wort μπορεί να είναι ωφέλιμο αφού έχει ηρεμιστική/καταπραϋντική δράση και μπορεί να βοηθήσει τις γυναίκες που υποφέρουν από κατάθλιψη (2).

PMS - H : Υπερ-ενυδάτωση (κατακράτηση υγρών)
• Αύξηση βάρους μεγαλύτερη από 1,4kg
• Πρήξιμο των άκρων
• Ευαισθησία στο στήθος
• Φούσκωμα στην κοιλιά
Προτείνεται η λήψη συμπληρωμάτων με βιταμίνη E, βιταμίνη B6 μαζί με βότανα με διουρητική δράση όπως ο μαϊντανός. Το Uva ursi έχει διουρητικές ιδιότητες (7).

Συμπληρώματα Διατροφής και Βότανα για γυναίκες που βιώνουν PMS
Ένα σύνθετο συμπλήρωμα με βιταμίνες και μέταλλα θα ωφελήσει τη μετατροπή του GLA του ελαίου νυχτολούλουδου σε προσταγλανδίνες (PGs). Διάφορα θρεπτικά συστατικά απαιτούνται για την παραγωγή της προσταγλανδίνης Ε1 (PGE1) όπως ο ψευδάργυρος, το μαγνήσιο, η βιοτίνη, η βιταμίνη Β6, το σελήνιο, η βιταμίνη C και η νιασίνη. Έχει αποδειχθεί ότι η PGE1 που προέρχεται από τα απαραίτητα λιπαρά οξέα μπορεί να μειώσει τη βιολογική δράση της προλακτίνης, η οποία θεωρείται υπεύθυνη για μερικά συμπτώματα του PMS.
Μια αλλαγή στην περίοδο της γυναίκας μπορεί να σημαίνει κάποιο πρόβλημα στην πυελική περιοχή όπως ύπαρξη ινομυώματος, ενδομητρίωση ή φλεγμονώδη νόσο της πυέλου. Αυτές οι καταστάσεις πρέπει να αναφερθούν σε κάποιον ειδικό γιατρό.
Τα ινομυώματα είναι καλοήθεις όγκοι της μήτρας που αποτελούνται από δεσμίδες λείου μυ και συνδετικό ιστό που αυξάνονται αργά εντός του τοιχώματος της μήτρας. Ποικίλουν σε μέγεθος και αριθμό. Τα ινομυώματα πιστεύεται ότι προκαλούνται από ανώμαλη απόκριση στις οιστρογονικές ορμόνες, είναι από τους πιο κοινούς όγκους και εμφανίζονται πιο συχνά σε γυναίκες ηλικίας 35-45 ετών και σπάνια πριν την ηλικία των 30. Μερικές γυναίκες έχουν επωφεληθεί από το βότανο Αgnus castus (3).

Συμβουλές Διατροφής για τη Διατήρηση Καλής Υγείας
Οι γυναίκες που επιθυμούν να έχουν μια καλή υγεία κατά τη διάρκεια των αναπαραγωγικών τους χρόνων θα πρέπει να μειώσουν την κατανάλωση ζάχαρης, σοκολάτας, αλατιού, καφεΐνης (τσάι, καφές, αναψυκτικά τύπου coca cola), επεξεργασμένων τροφών, αλκοόλ και να μην καπνίζουν. Προτείνεται η χρήση μη υδρογονωμένων λιπών ή λαδιών λαχανικών όπου είναι δυνατό. Ο λόγος που πρέπει να ακολουθείται τόσο αυστηρή διατροφή είναι ότι αυτές οι τροφές εμποδίζουν τη μετατροπή των απαραίτητων λιπαρών οξέων σε ωφέλιμες προσταγλανδίνες. Τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, τα τρόφιμα ολικής άλεσης, το καφέ ρύζι κλπ αποτελούν τη βάση μιας καλής διατροφής (6). Αν η καλή διατροφή συνδυαστεί με τακτική άσκηση, αυτό θα έχει πολύ καλά αποτελέσματα για τη γυναικεία υγεία. Το καθημερινό περπάτημα για 20-30 λεπτά είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο.

Βιβλιογραφία
1. "BMA Complete Family Health Encyclopedia", Ed. Dr T. Smith. Dorling Kindersley. 1995. 2. "Herbal Medicines", Newall et al, The Pharm. Press. 1996.
3. "Woman Medicine", Simon Mills. 1992. Amberwood Publishing.
4. "Nutritional Influences on Illness", M. R. Werbach, Thorsons. 1987.
5. Arneim Forsch, 1993, 43; 11:752-756.
6. "Evening Primrose Oil", Judy Graham. Thorsons. 1993.
7. "The Healing Power of Herbs", M. Murray, N.D. Prima. 1995.

Send e-mail | Printer friendly
 
Εμμηνόρροια και PMS
Έλαιο Νυχτολούλουδου, ωμέγα-6 & GLA
Wedding Dresses UK
Home  |  Η εταιρία  |  Προϊόντα  |  Συστατικά συμπληρωμάτων  |  Άρθρα & Έρευνες  |  Δελτία τύπου  |  Συνήθεις ερωτήσεις  |  Συμβουλές  |  Επικοινωνία  |  Sitemap
Quest Vitamins on facebook
Vitabiotics on facebook