Βιταμίνη Β6 (πυριδοξίνη)

Βιταμίνη Β6 (πυριδοξίνη)

Η βιταμίνη Β6 ή πυριδοξίνη ανήκει στο σύμπλεγμα των βιταμινών Β και συμβάλλει στην παραγωγή ενέργειας, στη μείωση της κόπωσης, στη φυσιολογική λειτουργία του νευρικού συστήματος και στη ρύθμιση των ορμονών. Υπάρχει σε τροφές όπως το φύτρο σταριού, τα ψάρια, οι πατάτες, το γάλα, το κρέας κ.α.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Η βιταμίνη B6 είναι ένα καλά γνωστό μέλος των υδατοδιαλυτών βιταμινών Β. Εκτός από την πυριδοξίνη υπάρχουν άλλες δύο μορφές Β6, η πυριδοξάλη και η πυριδοξαμίνη. Και οι τρεις αυτές μορφές απαντούν ευρέως σε ζωικές και φυτικές τροφές και έχουν ισοδύναμη δραστικότητα.

ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ

Η βιταμίνη B6 αν και είναι αρκετά ανθεκτική στη θερμότητα μπορεί να καταστραφεί με το μαγείρεμα. Επίσης, καταστρέφεται από την έκθεση σε αλκαλικό περιβάλλον ή υπεριώδη ακτινοβολία.

ΔΡΑΣΗ

Η βιταμίνη Β6 μετατρέπεται ταχέως στο σώμα στα συνένζυμα pyridoxal phosphate και pyridoxamine phosphate, που παίζουν σημαντικό ρόλο στο μεταβολισμό των πρωτεϊνών και συμμετέχουν στην παραγωγή ενέργειας, στο μεταβολισμό των λιπών, στη λειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος και στην παραγωγή της αιμογλοβίνης. Εμπλέκεται στη μετατροπή των απαραίτητων λιπαρών οξέων σε προσταγλανδίνες με αποτέλεσμα να βοηθά στη ρύθμιση της ορμονικής ισορροπίας και συμβάλλει στη σταθεροποίηση των επιπέδων των υγρών στο σώμα μέσω της εμπλοκής της στην ισορροπία καλίου/νατρίου.

ΕΛΛΕΙΨΗ

Η χορήγηση ενός ανταγωνιστή της βιταμίνης Β6 σε εθελοντές προκάλεσε συμπτώματα όπως σμηγματόρροια γύρω από τα μάτια, τη μύτη και το στόμα. Επιπλέον, παρατηρήθηκε μείωση του αριθμού των λευκών αιμοσφαιρίων και απώλεια της δυνατότητας μετατροπής της τρυπτοφάνης σε νικοτινικό οξύ. Σημειώθηκε επίσης μια μορφή αναιμίας.

ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ

Ανώτερο ασφαλές επίπεδο για ημερήσιο συμπλήρωμα = 200mg.
Συνιστώμενη Ημερήσια Δόση (Recommended Daily Allowance, RDA) = 1,4mg.
Άτομα που λαμβάνουν υψηλές δόσεις πρωτεϊνών χρειάζονται περισσότερο βιταμίνη Β6 στη διατροφή τους.

ΩΦΕΛΕΙΑ ΛΗΨΗΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΟΣ ΜΕ Β6

  1. Αντισυλληπτικά & HRT (θεραπεία ορμονικής υποκατάστασης)
    Για πολλές γυναίκες που παίρνουν αντισυλληπτικά, η βιταμίνη Β6 θεωρείται ένα ιδιαίτερα ωφέλιμο συμπλήρωμα επειδή μπορεί να βοηθήσει στη μετρίαση της κατάθλιψης που πολλές φορές συνοδεύει τη λήψη αντισυλληπτικών (1).
  2. Καπνιστές & άτομα που καταναλώνουν συχνά αλκοόλ
    Άτομα που καπνίζουν ή καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες αλκοόλ θα επωφεληθούν από ένα συμπλήρωμα με βιταμίνη Β6 αφού αυτές οι δύο δραστηριότητες μειώνουν αυτό το θρεπτικό συστατικό (2).
  3. PMS (Προεμμηνορροϊκό Σύνδρομο)
    Η λήψη βιταμίνης B6 με συμπλήρωμα μπορεί να αποδειχθεί ωφέλιμη για γυναίκες που βιώνουν έντονα το PMS (3). Οι έρευνες σ’ αυτό το πεδίο έχουν αντικρουόμενα αποτελέσματα, αλλά 50-200mg ημερησίως φαίνεται να έχουν γενικά ωφέλιμη δράση.
  4. Ναυτία
    Η βιταμίνη B6 έχει χρησιμοποιηθεί για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της ναυτίας και του εμετού λόγω πρωινής αδιαθεσίας (4), έκθεσης στον ήλιο, αγωγής με φάρμακα, αναισθησίας και αδιαθεσίας λόγω ταξιδιού, αλλά δεν είναι πάντα ορατά τα οφέλη.

ΑΣΦΑΛΕΙΑ

2-7g βιταμίνης B6 την ημέρα μπορεί να προκαλέσουν ανάπτυξη αισθητικής νευροπάθειας (μούδιασμα και κνησμό/μυρμήγκιασμα στα άκρα). Τέτοια συμπτώματα έχουν αναφερθεί και σε γυναίκες που λάμβαναν μόλις 50mg Β6 ημερησίως, αλλά αυτές οι αναφορές είναι αναξιόπιστες. Όλες οι περιπτώσεις περιφερειακής νευροπάθειας εξαφανίστηκαν μέσα σε έξι μήνες από τη διακοπή λήψης της βιταμίνης.

ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ & ΑΝΤΕΝΔΕΙΞΕΙΣ

  1. Levodopa
    Η βιταμίνη B6 δεν πρέπει να λαμβάνεται μαζί μ’ αυτή τη φαρμακευτική αγωγή για την ασθένεια του Parkinson.
  2. Phenytoin και Phenobarbitone
    Αυτά τα αντισπασμωδικά φάρμακα δεν πρέπει να λαμβάνονται μαζί με βιταμίνη Β6.

Συνήθως οι βιταμίνες Β λαμβάνονται όλες μαζί, παρόλα αυτά δεν είναι επιβλαβές να ληφθεί μόνη της βιταμίνη Β6 για ένα συγκεκριμένο σκοπό.

ΠΗΓΕΣ ΣΤΑ ΤΡΟΦΙΜΑ

Τρόφιμα (mg/100g)
Φύτρο σταριού 0,95
Μπανάνες 0,51
Γαλοπούλα 0,44
Κοτόπουλο 0,29
Ψάρι, λευκό 0,29
Λαχανάκια Βρυξελλών 0,28
Βοδινό κρέας, μπριζόλα 0,27
Πατάτες 0,25
Ψητά μπιζέλια 0,12
Ψωμί ολική άλεσης 0,12
Μπιζέλια, κατεψυγμένα 0,10
Ψωμί, λευκό 0,07
Πορτοκάλια 0,06
Γάλα 0,06

Οι κύριες πηγές βιταμίνης B6 στη διατροφή είναι οι πατάτες και άλλα λαχανικά, το γάλα και το κρέας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1. Villegas Salas E. et al, Effect of vitamin B6 on the side effects of a low-dose combined oral contraceptive. Contraception, ,55;4:245-248, 1997.
2, Fonda ML, Vitamin B6 metabolism and binding to proteins in the blood of alcoholic and nonalcoholic men. Alcohol Clin Exp Res,17;6:1171-1178, 1993.
3. Campbell EM et al, Premenstrual symptoms in general practice patients. Prevalence and treatment. J Reprod Med,42;10:637-646, 1997.
4. Erick M, Vitamin B-6 and Ginger in morning sickness. J Am Diet Assoc, 95;4:416, 1995.

Σχετικά προϊόντα

 Vitamin B6 50mg

Το Vitamin B6 της Quest έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Β6, η οποία βοηθάει στη ρύθμιση των ορμονών και επηρεάζει σημαντικούς τομείς της γυναικείας υγείας.

 Synergistic Magnesium 150mg

Το Synergistic Magnesium της Quest παρέχει στον οργανισμό την ιδανική ποσότητα μαγνησίου για την καλή λειτουργία των μυών, τη διατήρηση της καλής κατάστασης των οστών και τη μείωση της κούρασης και της κόπωσης.