L-Κυστεΐνη

L-Κυστεΐνη

Η L-κυστεΐνη είναι ένα μη απαραίτητο αμινοξύ κι επομένως δεν θεωρείται αναγκαία η πρόσληψή της μέσω της διατροφής. Παρόλα αυτά, η λήψη της με συμπλήρωμα έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να βοηθήσει στην υγεία των μαλλιών και να προσφέρει αντιοξειδωτική προστασία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Η L-κυστεΐνη είναι ένα μη απαραίτητο αμινοξύ και μπορεί να συντεθεί στο ανθρώπινο σώμα από L-μεθειονίνη και L-σερίνη. Το κύριο χαρακτηριστικό της L- κυστεΐνης είναι ότι είναι ένα αμινοξύ που περιέχει θείο. Η L-κυστεΐνη συμβάλλει στη δομή των πρωτεϊνών μέσω των δεσμών που αναπτύσσονται μεταξύ των ατόμων του θείου των κυστεϊνών (δισουλφιδικοί δεσμοί, S-S).

ΔΡΑΣΗ

Η L-κυστεΐνη, σε συνδυασμό με άλλα θρεπτικά συστατικά, αποτελεί ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που προστατεύει τα κύτταρα από τις επιδράσεις της ακτινοβολίας, του καπνίσματος και άλλων τοξινών, όπως το αλκοόλ και τα βαρέα μέταλλα. Αποτελεί σημαντικό τμήμα του πεπτιδίου γλουταθειόνη, το οποίο παίζει σημαντικό ρόλο στη δράση του αντιοξειδωτικού ενζύμου υπεροξειδάση της γλουταθειόνης. Είναι επίσης απαραίτητη για την παραγωγή του συνενζύμου Α, το οποίο είναι ζωτικής σημασίας για την παραγωγή ενέργειας από τις τροφές. Επιπροσθέτως, αποτελεί συστατικό της ένωσης που ρυθμίζει το σάκχαρο στο αίμα, δηλαδή του παράγοντα ανοχής στη γλυκόζη (GTF). Παράλληλα, η L-κυστεΐνη αποτελεί σημαντικό δομικό συστατικό των μαλλιών και η ανάπτυξη και η υγεία των μαλλιών εξαρτάται από την κατάλληλη δοσολογία L-κυστεΐνης.

ΩΦΕΛΕΙΑ ΛΗΨΗΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΟΣ ΚΥΣΤΕΪΝΗΣ

Η L-κυστεΐνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί:

  1. Για παθολογίες των βρόγχων, αφού βοηθά στην υγροποίηση και την απομάκρυνση της βλέννας από τους πνεύμονες και τους βρόγχους (1).
  2. Για την προστασία από την ακτινοβολία, ειδικότερα στο πλαίσιο φαρμακευτικών αγωγών (1).
  3. Για την προστασία από τις παρενέργειες της χημειοθεραπείας (1).
  4. Για την προστασία από τα υψηλά επίπεδα κοβαλτίου και μολυβδαίνιου (L-κυστεΐνη και/ή L-μεθειονίνη), καθώς έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τα συμπτώματα των υπερβολικά υψηλών επιπέδων αυτών των μετάλλων. Μπορεί επίσης να φανεί χρήσιμη και σε άλλες περιπτώσεις τοξικότητας από βαρέα μέταλλα (1).
  5. Για την αποτροπή της απώλειας μαλλιών και της περιορισμένης ανάπτυξης της τρίχας (1).

ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Παρόλο που δεν υπάρχουν παρενέργειες με τη λήψη 3-4g L-κυστεΐνης ημερησίως, δεν είναι φυσιολογικό να λαμβάνεται πάνω από 1g ημερησίως. Δοσολογίες άνω των 7g ενδέχεται να οδηγήσουν στο σχηματισμό λίθων L-κυστίνης στους νεφρούς. Οι υψηλές δόσεις L-κυστεΐνης είναι καλύτερα να λαμβάνονται μαζί με συμπλήρωμα βιταμίνης C, καθώς αυτό μπορεί να αποτρέψει την οξείδωση της L-κυστεΐνης.

ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΕΝΔΕΙΞΕΙΣ

Διαβήτης και Κυστινουρία
Η L-κυστεΐνη θα πρέπει να αποφεύγεται από τους διαβητικούς. Τα άτομα με κυστινουρία, μια κληρονομική διαταραχή κατά την οποία εκκρίνονται μεγάλες ποσότητες L-κυστεΐνης και άλλων αμινοξέων στα ούρα, θα πρέπει επίσης να αποφεύγουν τη λήψη συμπληρωμάτων L-κυστεΐνης.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1. "The Healing Nutrients Within", E R Braverman & C C Pfeiffer, Keats, 1987.